Goede klantcases zijn duurzame reclame voor je merk. Het is vaak wat meer werk om ze te maken dan andere communicatie, maar ze betalen zich dubbel en dwars terug. Hoe komt dat?
Ik vertel je hopelijk niets nieuws: ‘autoriteit’ is een van de belangrijke beïnvloedingsfactoren zoals die door Cialdini zijn uitgewerkt. Een klant die iets positiefs vertelt over jouw merk heeft meer impact dan wanneer je zelf iets positiefs vertelt. Dat laatste wordt vaak voor kennisgeving aangenomen omdat je publiek zich niet in jou herkent. Het publiek herkent zich in… publiek. Kortom: klanten aan het woord laten is noodzakelijk.
“Copywriter Martin Vesseur, hoe moet ik de productie van een klantcase aanlopen?”
Let’s go. Ik loop even het rijtje af. Zie het als een checklist.
Vervolgens heb je drie opties:
—Reviews op Google en andere platformen.
—Citaten op je website.
—Klantcases op je website.
Elke type heeft zo zijn voor- en nadelen. Mijn focus als copywriter ligt op de klantcases, die als prominent voordeel hebben:
① Je hebt meteen meerdere uitspraken en tekstfragmenten om in te zetten op zowel je website als bijvoorbeeld Linkedin.
② Je hebt meteen meer materiaal voor A.I.’s als ChatGPT en Gemini, want A.I. houdt van spreektaal, van een verhaal, van langere teksten.
③ De extra investering die het interviewen van klanten vraagt in tijd en geld levert nog jarenlang rendement op. Over vijf jaar zijn veel interviews die ik voor bedrijven heb geschreven nog onverminderd bruikbaar! Klantcases zijn duurzame reclame.
④ Je past het Cialdini-principe ‘autoriteit’ toe: je laat de klant uitvoerig aan het woord. (Dit geldt natuurlijk ook voor de andere twee.)
Ook maken we nog onderscheid tussen tekst en beeld. Beide hebben hun eigen voordelen. Uitgeschreven klantinterviews heb je nodig voor SEO (Google) en GEO (ChatGPT, Gemini), video’s doen het om andere redenen goed in de zoekmachines, maar de inhoud blijft opgesloten in het filmpje. Mijn vakgebied is tekst, dus vanaf dit punt gaat het daarover.
Ook richt ik me in het artikel op cases met bedrijven. Natuurlijk kun je met consumenten dezelfde route kiezen.
❶ Bepaal welke klanten geschikt zijn om te benaderen
Niet elke klant is representatief. Vraag je af wie geschikt is voor zo’n interview en waarom. Niet elke klant is benaderbaar. Vraag eerst een klant van wie je denkt: die vindt dat leuk om aan mee te werken. Kortom: weet waarom je iemand vraagt.
❷ Bepaal je topics
Ik hanteer zelf een standaardlijstje met wat ik ‘topics’ heb genoemd. Dat is blanco, vervolgens pas ik de lijst per klantinterview aan. Dit staat erop:
① Waar ligt in het artikel de primaire focus?
Dit is een uitdaging omdat het artikel wel erg plat wordt als het alleen over jouw merk gaat. Het verhaal van de klant staat centraal en dus wil je het interview ‘insteken’ met de uitdagingen waar dat bedrijf voor stond (of die consument).
② Wie wil je primair aanspreken?
Wie lezen je website? Het is belangrijk om de doelgroep goed op de bril te hebben voor het interview begint. Degene die je interviewt heeft een specifieke functie; wil dat zeggen dat de lezers die functie ook bekleden of gaat het om andere mensen? Als ik een klantcase schrijf waarin een bedrijf ICT inschakelt (bijvoorbeeld), dan zijn de lezers doorgaans mensen die niet per se heel veel verstand van ICT hebben.
③ Korte historie
Een interview gaat leven als je ook wat weetjes erdoorheen kunt vlechten. Dat kan de historie zijn, maar ook iets persoonlijks. Dus altijd even een aanloopje aan het begin: als de geïnterviewde wat kan vertellen over het ontstaan van het bedrijf of diens eigen loopbaan, helpt dat. Je krijgt dan meteen een prettige sfeer in het interview, mensen komen op hun praatstoel.
④ De topics bij 1
Dit is een verdere uitwerking van wat bij 1 al gestart is: de feitelijke onderwerpen van het interview. Bijvoorbeeld:
—Om welke dienst of product gaat het
—Waarom is dat belangrijk voor dit bedrijf
—Wat zijn de grote voordelen ten opzichte van concurrenten of de oude situatie
Enfin, hier kun je er meer van verzinnen zodra je weet wie je gaat interviewen.
⑤ Trends
Voor de veiligheid sluit ik altijd af met trends: wat verwacht de geïnterviewde van dit en volgend jaar? Wat zijn de grote thema’s waar alle lezers belang in stellen? Mogelijk zijn die al eerder aan bod gekomen, maar nogmaals: ik heb dit altijd als laatste punt.
❸ Onderzoek de mogelijkheid van een portretfoto of ander beeld
Mijn ervaring is dat beeld zoeken bij interviews heel lastig kan zijn. Sommige bedrijven willen geen foto’s bij de klantcases, om allerlei redenen. Prima. Wil je wel beeld, overweeg dan het inschakelen van een fotograaf. Ik werk met een fotograaf die snel en betaalbaar een goeie plaat schiet; ik wil maar zeggen dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. Belangrijke afweging: beeld is ontzettend belangrijk voor het publiek. Een wat langer interview zonder ook maar één foto is niet de sterkste keus.
Denk er in elk geval van tevoren over na, want dan kan de fotograaf eventueel aansluiten op het tijdstip van het interview. Wel zo makkelijk. Gebeurt het interviewen online, dan is het een ander verhaal.
❹ Bepaal de manier van interviewen
Je kunt het interview meteen opnemen en door A.I. laten transcriberen — moeilijk woord voor uittypen. Je kunt het ook meteen filmen. Ik beschrijf ze even in volgorde van complexiteit:
① Het 'schrijvende' interview
Als je niet per se audiobestanden nodig hebt, als je niet per se mensen voortdurend letterlijk moet citeren, dan is gewoon schrijven tijdens het interview een goede optie. Dat is de manier waarop ik zelf werk. Ik loop dus sowieso niet het risico dat de techniek me in de steek laat. Belangrijker voor mij is de mindset tijdens het interview: ik ben hyperalert omdat ik moet schrijven. Terwijl ik interview, maak ik notities, breng nuances aan, plaats uitroeptekens en heb pauzes om na te denken over mijn volgende vraag. Zodra ik aan mijn bureau ben teruggekeerd kan ik het uittypen; ik hoef niet eerst transcripties te gaan doornemen. Tijdens het interview heb ik al mijn ideeën gevormd over hoe ik het ga uitwerken.
② Het audio-interview
Een audiobestand van het interview heeft als voordeel: je kunt het laten uitwerken en vervolgens door A.I. wellicht laten ordenen. Een audio-opname afspelen en tijdens het luisteren uittypen tot een artikel is erg arbeidsintensief: niemand kan zo snel typen als er gesproken wordt.
③ Het video-interview
Het voordeel van een video-interview: je hebt meteen ook materiaal om op YouTube te plaatsen, wat aantrekkelijk is. Het publiek houdt van video. Je hebt wel ervaring nodig bij het filmen. Voorkom dat het geluid hol of schel klinkt, voorkom dat de gezichten vaag worden door tegenlicht, voorkom dat de omgeving er saai of onverzorgd uitziet. Ook het editen van de video voor YouTube vraag ervaring en handigheid. Of dit je de moeite en het budget waard is, hangt van je business af natuurlijk.
❺ Werk het interview uit
Uiteraard schrijf ik zelf mijn klantcases na het interview. Je kunt ook A.I. inschakelen, maar dat is een ander onderwerp. Aan het werken met ChatGPT, Gemini, Claude, Le Chat en andere platformen kleven voor en nadelen. Stel je daarvan op de hoogte!
❻ Vraag om akkoord
Vergeet nooit om de geïnterviewde klant de tekst voor te leggen. Leg duidelijk uit waar het wordt geplaatst. Vraag niet of ze de tekst willen redigeren; vraag alleen of ze akkoord gaan. En als ze niet akkoord gaan, waarom dat is. Probeer nabewerkingen op die manier te beperken.
Natuurlijk kan ik je helpen bij en met goede klantinterviews- en cases! Ik wens je veel succes.
Terug naar de pagina 'Al je vragen'? Klik hier.