Dat is zeker mogelijk. Of je het voor elkaar krijgt goede commerciële copy door je favoriete A.I. te laten maken hangt af van je eigen talent voor het schrijven van prompts én van het type teksten dat je wilt maken.
Uitproberen is goed, vooraf afwegen is beter
Omdat A.I. zo snel ontwikkeld wordt is het vooral goed om dingen uit te proberen. Bedenk daarbij wel dat uitproberen alleen zin heeft als je echt alles op alles zet. A.I. is zo goed als de prompts die het krijgt. Zorg dus dat je beschikt over actuele kennis van wat op dit moment met promptschrijven mogelijk is.
5 argumenten om te overwegen als je met A.I. gaat copywriten
Met A.I. kun je tijd en geld besparen. Het is niet raar als er druk op je wordt uitgeoefend om zelf teksten voor de marketing van je bedrijf te schrijven. Er kan dan budget vrijkomen voor anderen nuttige zaken. Voorwaarde blijft dat de output op het gewenste niveau zit. Teksten op het juiste niveau krijgen is niet toevallig het belangrijkste van mijn werk als copywriter, dus daar zal ik je in dit artikel wat tips & tricks voor geven.
① Bepaal eerst de moeilijkheidsgraad van de tekst die je met A.I. gaat maken
Sommige teksten kun je in hoog tempo uit A.I. laten rollen. Bij andere komt meer kijken. Of dat ‘meer’ het je waard is of niet, kun je beter vooraf inschatten. A.I. moet je tot op de komma nauwkeurig briefen (prompten), de copywriter kan met veel minder aan de slag.
De moeilijkheidsgraad hangt af van je publiek. Voor publiek dat schoenveters bij je koopt heb je hele andere teksten nodig dan als het om complexe financiële adviezen gaat. De moeilijkheidsgraad van je teksten wordt eigenlijk bepaald door de vraag:
Hoe belangrijk is het om onderscheidend te zijn?
Mijn persoonlijke antwoord zou zijn: heel belangrijk. Toch hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Er zijn genoeg bedrijven die wel een eigen uitstraling willen maar toch ook niet al te veel afwijkend van hun sector. Hoe meer je je wilt onderscheiden van anderen, hoe moeilijker het is om goede teksten te schrijven. Denk aan:
- Campagneteksten.
- Websiteteksten.
- E-mailteksten (direct sales, nieuwsbrieven enz.)
- Deep copy, ofwel whitepapers, brochures, toelichtingen.
- Scripts voor video’s.
- Sociale-mediacontent.
- Klantinterviews en klantcases.
Wat ik nu ga doen, is niet officieel. Ik ga de moeilijkheidsgraad een cijfer geven. Geheel op basis van mijn persoonlijke ervaring bij het copywriten. Misschien heb je er wat aan bij het inschatten. Mijn criterium is: ik schrijf originele teksten die NIET mogen lijken op wat de concurrent van mijn opdrachtgever schrijft. Komt ie:
Campagneteksten
Denk aan een campagneregel, een slogan, een korte wervende alinea. Bedenk dat A.I. moeite heeft om echt origineel te zijn. Copywriters zijn doorgaans echte reclametekstschrijvers en zijn gewend snel met originele vondsten te komen. Vaak zijn dat vondsten waar je niet per se om hebt gevraagd, is mijn ervaring. Dat maakt het aantrekkelijk om met een copywriter te werken: die toont eigen initiatief en is eigenwijs op basis van ervaring. Moeilijkheidsgraad 5 op een schaal van 1 (makkelijk) tot 5 (zeer uitdagend).
Websiteteksten
Met A.I. kun je in hoog tempo complete webpagina’s produceren. Ook ruwe informatie kun je vrij snel laten ordenen en in blokjes ophakken. De uitdaging bij websiteteksten zit hem vooral in het overleg met de designer en bouwer van de site. Als dat niet goed gecoördineerd wordt tijdens het schrijven, krijg je enorm veel gedoe achteraf omdat teksten niet passen, niet zijn afgestemd op de vormgeving enzovoort. Moeilijkheidsgraad 3.
E-mailteksten: direct sales
E-mail komt terecht in bomvolle inboxen en vraagt speciale toewijding. Alleen al de onderwerpregel is een studie op zich. Het grote voordeel van A.I. is dat je in hoog tempo kunt gaan testen: welke onderwerpregel heeft het meeste succes? Welke openingsregel heeft de hoogste clickratio? Ik zou hier dus twee moeilijkheidsgraden willen toewijzen. Als je massa hebt en grote hoeveelheden e-mail kunt testen, is de moeilijkheidsgraad misschien 2. Maar heb je kleine hoeveelheden adressen en heb je maar één kans, dan zou ik moeilijkheidsgraad 5 kiezen, ofwel bijzonder lastig om met A.I. te realiseren.
E-mailteksten: nieuwsbrieven
E-mailnieuwsbrieven zijn niet heel moeilijk om met A.I. te maken zo lang je de uitgangspunten maar heel streng bewaakt en in prompts overbrengt. De moeilijkheidsgraad is misschien 2, maar kan oplopen tot 5 als de aandacht van je doelgroep moeilijk te vangen is. Ik geef twee voorbeelden:
—Wij kochten ooit schattige etiketten bij een bedrijf om in de kleren en schoolspullen van de kinderen te plakken. Op die etiketten had het bedrijf onze contactgegevens geprint. De etiketten bleven heel lang goed en op hun plek. Dit is vanuit copywriting gezien natuurlijk een laagdrempelig verhaal: een nuttig product, iets dat het leven van de bezorgde ouders vergemakkelijkt en de tekst zal kort zijn met veel plaatjes. Moeilijkheidsgraad 1.
—Ander voorbeeld: een bedrijf dat mediation aanbiedt voor bedrijven die op het overnamepad zijn. Dan zou ik moeilijkheidsgraad 5 kiezen, want hier kom je met A.I. niet zo maar even uit. Vooral omdat je een ingewikkeld verhaal gaat vertellen, dat mogelijk heel snel saai wordt. Moeilijkheidsgraad 5.
Deep copy, ofwel whitepapers, brochures, toelichtingen
Serieuzere teksten kun je in de basis wel door A.I. laten schrijven, maar je hebt hele strenge en nauwkeurige redactie nodig. Zulke teksten hoeven niet per se heel origineel te zijn, maar ze moeten wel kloppen. De moeilijkheidsgraad is hier dan ook 4 tot 5, lijkt mij. A.I. gebruiken om tempo te maken, orde te scheppen enzovoort lijkt mij een goed plan.
Klantinterviews en klantcases
Echte verhalen van opdrachtgevers over jouw business werkt beter dan stoere verhalen uit eigen pen. Dit is geen nieuws. Een opdrachtgever interviewen kun je niet aan A.I. overlaten. De copywriter die intevrviewt gaat mee met het moment en de dynamiek; en dan komen de echte verhalen waar je wat aan hebt. Je kunt het interview wel opnemen en door A.I. laten uitwerken natuurlijk. De moeilijkheidsgraad van interviews en de daaruit voortkomende klantcases voor op je website en elders is hetzelfde als die bij e-mailteksten: voor eenvoudige consumentenproducten misschien niveau 1 of 2, voor complexe dienstverlening misschien 4 of 5. Trouwens, als je klantcases arbeidsintensief vindt, bedenk dan dat zulke teksten nog jaren profijt opleveren op je website omdat de content in Google en A.I. terechtkomt.
Sociale-mediacontent
Het maakt nogal verschil of je op Linkedin wilt posten of op een van de andere niet-zakelijke platforms, Instagram voorop. De moeilijkheidsgraad begint hier bijzonder laag, gewoon bij 1. Alles kan op tekstgebied. Op sociale media moet je ook veel experimenteren en dan is de hoge productie van A.I. welkom. Hier kan een copywriter eigenlijk niet tegenop zeg ik uit ervaring, het kost te veel tijd en daardoor geld. De tekstschrijvers die het wel doen zijn vaak marketeers met veel bredere taken dan alleen copy; zij doen het 'erbij'.
Scripts voor video’s
Hier zou ik niet aan beginnen zonder betrokkenheid van iemand die vaak video’s produceert. Maar als je handige filmers ‘in huis’ hebt, die goed beeld kunnen vangen en afmonteren, dan kan A.I. zeker geinige ideeën en constructies leveren. De moeilijkheidsgraad laat ik hier aan jou over.
Conclusie: hoe hoger de moeilijkheidsgraad…
Nu komt de hamvraag: moet je er bij een moeilijkheidsgraad van 5 nog wel zelf aan beginnen? Of kun je dan beter de copywriter inschakelen? Uiteraard weet je het antwoord alleen zelf.
② Vraag je af hoeveel ‘nawerk’ je op je bord krijgt
'Staat' de afgeronde tekst, dan is het de vraag hoe diep je er vervolgens zelf in nog moet duiken.
Teksten controleren en redigeren, terugsturen… dat is van grote invloed. Bij eenvoudige producten voor consumenten is dat vaak zo gepiept zonder veel inhoudelijke kennis. Bij complexe dienstverlening moet je van a tot z weten waar het over gaat om te kunnen beoordelen of het allemaal klopt.
Bij A.I. is het risico op grote fouten aanwezig, altijd.
Bij een copywriter is de kans op fouten kleiner naarmate je langer samenwerkt.
Ander nawerk is het gereedmaken van de tekst voor het einddoel. De website, een magazine, een e-mailprogramma, een drukker enzovoort. Er zit overleg bij met de webbouwer, de opmaker van het magazine enzovoort. Bij A.I. zul je alles zelf blijven aansturen; de copywriter kan het hele project van je overnemen en zelf initiatieven nemen. Naarmate het meer teksten worden, is het ‘nawerk’ dus omvangrijker.
③ Als snelheid een belangrijke factor is
Met A.I. kun je in een paar uurtjes teksten produceren en afronden. Schakel je de copywriter in, dan volgt eerst overleg, er komt een offerte en het project moet bovendien worden ingepland. Goede copywriters zitten geen duimen te draaien. Het verschil lijkt me duidelijk. Als je gierende haast hebt, stel je waarschijnlijk noodgedwongen minder eisen aan de kwaliteit en andere factoren.
④ Als geld een rol speelt
Eerlijk is eerlijk: tijd en budget bepalen mede je keus. De copywriter kost meer per tekst dan ChatGPT of Gemini of Claude of welke A.I. dan ook.
Daar tegenover staat de tijd die je zelf investeert om teksten goed uit A.I. te krijgen, na te bewerken enzovoort. Zelf doen betekent besparen op out-of-pocketkosten, maar je moet die tijd ook maar tot je beschikking hebben. Maak dus vooraf een rekensom, vind je eigen formule met tijd en geld als rekeneenheden. Hoeveel uren gaan zitten in het schrijven van prompts? Hoeveel uren ben je kwijt aan de coördinatie?
Neem bij die rekensom ook duurzaamheid mee: teksten waar je jarenlang profijt van hebt (denk aan klantcases met positieve verhalen over je merk) mogen meer kosten dan teksten waar je binnen een jaar alweer aan gaat sleutelen.
⑤ Vraag de copywriter om A.I.-begeleiding
Je teksten laten schrijven door A.I. kan variëren van ‘eitje’ tot grote uitdaging. Wie kan je nu beter terzijde staan dan de copywriter, die vaak vele jaren ervaring heeft in het genereren van goede teksten voor allerlei soorten bedrijven en instellingen?
Die vele jaren ervaring heeft in het bewaken van de stijl en woordkeus van je bedrijf of instelling, ofwel de tone of voice.
Die anders dan A.I. ook gekke invallen heeft en originele insteken bedenkt. Dingen die je van A.I. alleen krijgt als je weet wat je moet vragen. Want A.I. doet wat je vraagt (incidenteel 'hallucineren' daargelaten, maar daar heb je niets aan.) Doet de copywriter dan niet wat je vraagt? Jawel, maar die denkt verder vooruit en verder terug, denkt in de breedte en in de lengte en in de diepte en zet jou ook weer aan het denken. Dat is goed voor het eindresultaat.
En dat kun je ook los inkopen, dat meedenken.
De volgende stap naar A.I. of de copywriter. Of allebei!
Goede teksten vragen toewijding. We zijn op dit moment met z’n allen in de communicatiebranche aan het uitvinden wat we kunnen outsourcen naar A.I. en wat we beter zelf kunnen blijven doen. Het is als met de komst van de cd en later streaming: de klassieke vinyl elpee was een tijdlang verdwenen als gevolg van de hypes, maar is inmiddels helemaal terug. Er zijn praktische argumenten (cd is makkelijker, streaming is nog makkelijker) en er is het gevoel (een elpee is een mooi kunstwerkje en het beluisteren is echt nog een belevenis). Dat zijn verschillende drijfveren.
Misschien niet een erg nauwkeurige vergelijking, maar je begrijpt mijn punt. Ik wens je een goede keus toe en ook plezier met het produceren van goede teksten.
Terug naar de pagina Al je vragen? Klik hier.