Copywriter Martin Vesseur over IT/ICT
Elke branche vindt zichzelf bijzonder. En is dat ook. Behalve in de ogen van klanten: voor prospects van jouw IT/ICT-business is wat je te bieden hebt bijzaak. Zij hebben IT/ICT nodig om hún werk te doen, het werk dat in werkelijkheid de hoofdzaak is. Daarom schrijf ik voor IT en ICT teksten die rekening houden met wat mensen ZOEKEN in plaats van wat je te BIEDEN hebt. Dat laatste komt ook aan bod, maak je geen zorgen.
Als copywriter heb ik veel IT/ICT-bedrijven geholpen met hun webteksten. Er is één uitdaging die bij vrijwel elk project terugkomt: hoe zorg je ervoor dat je expertise en complexe oplossingen niet alleen begrepen worden door vakgenoten, maar ook door de mensen die de uiteindelijke aankoopbeslissing nemen? Dat zijn vaak mensen die niet thuis zijn in jullie jargon.
Dit is de hamvraag: je wilt duidelijk, onderscheidend en geloofwaardig zijn. Maar hoe voorkom je dat je vervalt in vaktaal of te lange, ambtelijke teksten, waardoor de lezer afhaakt?
Ik deel mijn inzichten in de 7 belangrijkste eisen voor je IT/ICT-verkoopteksten, zodat je je doelgroep activeert en je merkidentiteit versterkt. Dit is kennis die ik graag met je deel om frustraties bij het schrijven weg te nemen. Ook in tijden van A.I. is het zaak zelf te blijven nadenken over wat je wilt uitstralen met je IT/ICT-merk.
De 7 essentiële eisen aan IT/ICT-verkoopteksten
❶ Schakel over van product naar probleemoplossing
De meest voorkomende frustratie is dat bedrijfsteksten te veel over het product of de dienst gaan (wij en ons). Je doelgroep zoekt een oplossing voor hun probleem.
Richt je tekst daarom op het voordeel voor de doelgroep. Welk specifiek probleem van je potentiële klant los jij op? Dit is de centrale vraag die je moet zien te beantwoorden.
❷ Eerst begrip, dan misschien jargon
Je hebt veel informatie, maar je klant zoekt de essentie. Zonder diepgaand inzicht in hun behoeften is je content niet overtuigend. Voor niet-technische lezers geldt allereerst: houd het kort. Korte teksten, maximaal drie of vier regels, om vooral te teasen. In dit stadium zou ik geen jargon gebruiken. Kan het niet anders, leg het dan uit.
Focus dus op de pijnpunten van de doelgroep. Is de lezer een leek? Schrijf dan geen complete tekst, maar tease en biedt de optie om dieper in de materie te duiken. Dit kan bijvoorbeeld met een ‘lees meer’-knop. Zo bedien je zowel de leek als de tech-savvy lezer.
❸ Blijf trouw aan het ‘Always Be Closing’-principe: activeer de lezer
Commerciële teksten draaien om activatie, conversie en resultaatmeting. Je tekst moet de lezer continu naar de volgende stap leiden. Dat doe je primair door de juiste call-to-action (CTA) op de juiste, goed zichtbare en logische plek te plaatsen. De klassieke regel blijft: ‘Tell the reader what to do.’
Een potentiële klant die al wat vorderingen heeft gemaakt in zijn IT/ICT-oriëntatie wil immers direct weten wat de volgende stap is.
❹ Benut kennis van de doelgroep en hun zoekvragen
Je weet wat je wilt vertellen, prima, maar weet je ook wat je doelgroep eigenlijk wil weten? Zorg dat je beschikt over grondige kennis van hun zoekvragen, bijvoorbeeld in Google, om relevant te zijn. Zo voorkom je dat je teksten te algemeen worden. Algemene teksten zijn funest voor de uitstraling van je merk — behalve als je heel erg de diepte in gaat op details van bijvoorbeeld een technisch product.
Investeer dus in inzicht (rondvragen, onderzoek). Zoek uit met welke zoekvragen zij op je website komen. Je kunt zelfs A.I.-tools vragen om inzicht in de massadoelgroep te geven, als die groot is.
❺ Taalfouten gaan ten koste van je geloofwaardigheid
Zelfs kleine taalfouten tasten de geloofwaardigheid aan, zeker in een sector waar precisie en betrouwbaarheid cruciaal zijn. Een website met fouten is al snel ‘verdacht’ en kan ongemakkelijke gevoelens oproepen, alsof het ‘spam’ is. Voor complexe diensten als IT/ICST weegt dit nog zwaarder dan voor de verkoop van consumentenproducten.
Dus controleer, redigeer en laat controleren. Leg een tekst altijd even weg en lees hem later opnieuw, dan valt je van alles op. Voor complexe dienstverlening is het nawerk van redigeren cruciaal om te zorgen dat de tekst klopt.
❻ Leg je tone of voice vast voor consistentie
Zonder duidelijke richtlijnen verschillen je teksten per kanaal (website, e-mail, social media) sterk in toon en stijl. Dit verzwakt je merkidentiteit.
Stel dus een beknopt tone of voice-document op. Hierin beschrijf je bijvoorbeeld of je u of je gebruikt, of je toon jeugdig of volwassen is en of je informeel of duidelijk schrijft (eventueel met humor). Dit biedt houvast voor iedereen die schrijft.
❼ Baseer je tekst op één psychologische prikkel
We weten steeds meer over gedragspsychologie en overtuigende drijfveren zoals urgentie of emotie. Hoewel er veel is om uit te kiezen, kan het je ook in de war brengen.
Ga vooral simpel, kies er één. Als je één emotie (bijvoorbeeld: de angst om achter te lopen op de concurrentie) of één geweldig verkoopargument mag kiezen, kies die dan. Begin simpel; dat helpt om helder te denken.
Kan ik je helpen?
Goede teksten schrijven, zeker over IT- en ICT-onderwerpen, vraagt tijd, creativiteit en onverdeelde aandacht. Het voorkomen van een haastklus verdien je terug in kwaliteit.
Als ervaren copywriter ben ik gewend om complexe materie om te zetten in heldere, wervende teksten die de behoeften van de lezer centraal stellen. Ik kan je helpen om die focus te bewaken en het juiste onderscheidende vermogen in je teksten te brengen.
Zoek je hulp van iemand die:
- de dynamiek tussen IT/ITC-oplossing en de niet-technische beslisser begrijpt?
- weet hoe je consistent de juiste tone of voice neerzet?
- zorgt voor teksten die activeren en conversie opleveren?
Laten we praten over hoe jouw IT/ICT-verhaal helder, beknopt en overtuigend op je website en andere kanalen terechtkomt.
Kijk hier eens naar een IT/ICT-website waar ik teksten voor schreef: 👉 Klik hier.
Terug naar de pagina 'Al je vragen'? 👉 Klik hier.