Vibes voor je merk
  • Drijfveren
  • Diensten
  • Klanten
  • Results
  • “…”
  • Blog
  • Publishing
  • Contact

feb 182022

0

Voer de juiste discussies over taal

Aan Martin Vesseurs schrijftafel wordt gewerkt aan taal die klopt maar toch vooral lekker communiceert!

Over taal wordt veel gediscussieerd, maar dat beperkt zich meestal tot principiële uitspraken over taalfouten en taalverloedering. Terwijl je taal natuurlijk wilt inzetten om iets over te brengen, om te communiceren. Toen president John F. Kennedy zei ‘Ich bin ein Berliner’ maakte hij een historisch statement dat tot op de dag van vandaag indruk maakt, terwijl hij notabene werd terechtgewezen door mensen die alleen maar oog hadden voor mogelijke taalfoutjes en daarmee de onzinnigheid van die houding aantoonden. Ik citeer nu even Wikipedia: ‘Naar aanleiding van een column in een New Yorkse krant deed jaren later het verhaal de ronde dat de Duitse zinsnede grammaticaal onjuist was geweest en dat Kennedy, zich van geen kwaad bewust, “ik ben een Berlinerbol” in plaats van “ik ben een Berlijner” zou hebben gezegd. De vermeende fout zou aan het gebruik van het onbepaalde lidwoord ein te wijten zijn. Hoewel deze interpretatie door Duitse taalkundigen van de hand wordt gewezen, is ze sindsdien een eigen leven gaan leiden.’

Focus daarom zo veel mogelijk op wat je wilt overbrengen en blijf gangbare meningen en opvattingen kritisch bezien.

Een misverstand is bijvoorbeeld het beroerde taalgebruik als gevolg van WhatsApp. Iedereen rommelt maar wat aan met de d’s en t’s. Nog even en we schrijven weer fonetisch. Terwijl er feitelijk goed nieuws is (of slecht nieuws afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt): mensen houden niet van nieuwe woordbeelden. Ze leren op school hoe je je een woord schrijft en dat blijft hangen. Ook al beheersen mensen niet per se de regels heel goed, ze hechten er wel waarde aan. Oók jongeren.

Een aardig weetje in dit verband: uit onderzoek blijkt dat niet de Vlamingen maar toch de Nederlanders de grootste taalpuristen zijn. Ik denk dat dit komt omdat de Vlamingen het Nederlands wel beter beheersen maar dat de Nederlanders er meer over zeuren, maar ik heb geen precieze cijfers hierover — en wat boeit het eigenlijk.

Raak je verzeild in discussie over taal: haal de copywriter erbij. Ik schrijf teksten die verkopen, dat is het primaire doel van de taal in commerciële communicatie. Het moet kloppen, natuurlijk, maar de discussie kan beter gaan over zeggingskracht dan over taalregeltjes en meningen.

Leave a Reply Cancel reply

Aanbevelingen

  • Teksten die verkópen. Dat wil iedereen, dus ik ook. Na wat wikken en wegen overwogen om eens met Martin te gaan zitten voor een goede punchline, slogan, quote… In ieder geval iets passends en omvattend om het verhaal van mijn bedrijf Fitgeheim aan op te hangen.

    Ik wist niet precies wat ik kon verwachten maar je […]

    Testimonials
    - Collin Oosthof, eigenaar Fitgeheim

  • ‘Prettig samenwerken met Vibes, ze zijn krachtig in het vertalen van een ingewikkelde boodschap naar een doeltreffende strategie en begrijpelijke communicatie.’

    Testimonials
    - Marije Boogaard, Manager Werving & Behoud Spotta (PostNL)

  • ‘Vibes: pit, power en positie voor je merk.’

    Testimonials
    - Jeanine Geijtenbeek, eigenaar coachingspraktijk

  • ‘Wat inspirerend om met Vibes te werken: ze begrijpen waar je voor staat en vertalen dit in gouden woorden. Dank!’

    Testimonials
    - Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver

  • ‘Harriet is a die-hard brand professional, professional, precise and dedicated. Apart from that she is a true pleasure to work with, in times of tight deadlines she keeps calm and brings in a good sense of humor!’

    Testimonials
    - Jolanda Grandiek, Interim Marketing Manager at Oilily

  • ‘Vibes voor je merk are a superb sparring partner. They help us sharpen our ideas and clarify our goals. Solid, reliable and there when you need them. And their copy strikes home.’

    Testimonials
    - Dave Thomas, NST Science

  • ‘Gooi dat full service bureau eruit en ga met Vibes in zee; leuker, beter en goedkoper.’

    Testimonials
    - Rob Dortmundt, Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

  • ‘Martin Vesseur. Both an artist and a dedicated professional copywriter. His ideas are exciting. His words are spot on. He charms through his commitment and excitement for ideas that work. It’s a great reassurance to have Martin in the rolodex for whenever urgent extra creative leadership is required.’

    Testimonials
    - Tom de Bruijne, Sue Amsterdam

Copyright Vibes voor je merk 2022

Design by Vibes voor je merk

  • Nederlands
  • English