Hoe is de relatie tussen jouw merk en haar klanten?

Bedrijven die hun klanten aanspreken op wat de klant in kwestie bezighoudt en dus relevant zijn, zullen betere resultaten behalen tegen minder kosten. Dat is logisch zul je denken, zo bouw je immers aan een relatie. Maar welk medium scoort nu het hoogst op relevantie? Is dat de televisie waar je commerials te zien zijn en je goed emotie over kunt brengen? Of zijn het de dagbladen die immers een umfeld van autoriteit uitstralen, zijn het de billboards. Of is het je website?

Niets van dat alles, want het is… Google. De relevantie van Google is op deze schaal uniek: zij bouwen grootschalig aan relaties. Voor jouw merk, zo je wilt. Je kunt er bijna een formule van maken: Google + je merk = relevantie voor je merk.

Een relatie is niks ingewikkelds
Dat roept onmiddellijk de vraag op hoe je als merk aan je relaties bouwt. Bouw je er eigenlijk wel echt aan? En wat is precies een relatie met je klant?

Een relatie is niks ingewikkelds. Denk gewoon aan hoe je zelf tegen je vrienden en kennissen praat. Is dat staccato en met minimale tekst als een dienstmededeling? Of kan het ook vriendelijk, met een beetje aandacht? Is dat ‘het woord voeren’ of is dat juist luisteren en reageren? Zoek je naar onderwerpen waar hij of zij ook in geïnteresseerd is?

Tijd en aandacht, dat is wat je je relaties geeft. De traditionele megacampagnes, massamediaal uitgevoerd, doen dat weliswaar, maar toch nadrukkelijk als eenrichtingsverkeer. Want het luisteren ontbreekt. Je brengt een boodschap over, wat soms ook moet gebeuren. En afhankelijk van je toon kan het ook zeker goed door voor de relatie of bevestigend werken. Je zendt iets goeds uit. Maar zenden is, als eenrichtingsverkeer, geen manier om relaties werkelijk op te bouwen.

1 op 1
Een relatie bouw je 1 op 1 op. Internet, telefoon, brievenbuspost… Internet neemt daarin een unieke plaats in omdat het een reusachtig reservoir is van meningen over producten van vrienden en kennissen van je klant. Denk je al die stemmen eens in… Samen hebben zij oneindig meer autoriteit dan de massamediale ‘zendende’ boodschappen.

Internet — in al zijn verschijningsvormen, van blog tot platform — is de ideale plaats om te bouwen. Het gaat in 2012 niet meer om het boodschappen brengen en verkopen, maar om het bouwen van relaties met je doelgroep. Luisteren naar waar je klanten warm voor lopen. En dat is echt niet alleen weggelegd voor merken als Nike. Hoe zou dit landschap er voor jouw merk uit kunnen zien.

Maar is het nieuw? Wij noemen het elders op onze website ‘Laten we weer gewoon praten met onze klanten’. En praten met je klanten… dat is natuurlijk zo oud als de wereld. Succesvolle merken willen weten wat er leeft bij hun klanten. Het verschil met vroeger is alleen dat die kennis nu voor het oprapen ligt. It’s a wonderful time!

Share

Tags: , ,

Leave a Reply