Vibes voor je merk
  • Drijfveren
  • Diensten
  • Klanten
  • Results
  • “…”
  • Blog
  • Publishing
  • Contact

mei 282021

0

‘Bevredigend werk kan nooit het leven of de liefde vervangen, maar zonder is het leven dor.’ —David Brown

Om werk en leven met elkaar te vervlechten is Martin Vesseurs kantoor tevens zijn privéschrijfkamer. Geen verschil tussen werktijd en vrije tijd…

Leven en werken vormen idealiter een harmonieus geheel, vind ik. Maar om me heen zie ik een andere realiteit, een waarin werk voor veel frictie zorgt. Denk aan Frankrijk, waar ze een wet hebben aangenomen die ‘het recht om onbereikbaar te zijn’ voor werknemers regelt — dat is misschien wel het beste voorbeeld van iets dat simpel lijkt maar grote impact heeft: het steeds verder oprukken van het economische denken ten koste van het equilibrium van het individu. Reden om continu uit te kijken naar ideeëngoed van mensen die ons daarbij helpen. Dit keer uit een onverwachte hoek.

David Brown (1916-2010) was een filmproducer. Een succesvolle producer als je weet dat hij onder meer werkte aan Jaws en A Few Good Men, twee onverbiddelijke klassiekers. Kort na zijn overleden trof ik een artikel met achtentwintig werk- en levenslessen van Brown. Je eerste reactie is misschien wat moet ik met de opvattingen van een Hollywoodman, maar dat gaat meteen over. Het moet een feest geweest zijn om deze man te kennen, laat staan met hem te werken als je deze lessen doorneemt. Behalve van wijsheid getuigen ze ook van humor. Ze werden oorspronkelijk gepubliceerd in het tijdschrift Variety.

Het zijn pareltjes, ook voor wie niet in de filmbusiness werkt. Mijn favoriet is, zonder meer, nummer vier.

1. Een executive die niet zijn baan op het spel durft te zetten voor een project waarin hij gelooft, zou zijn baan moeten kwijtraken.

2. De visie van één persoon, goed of fout, is meer waard dan de consensus van twaalf. Vertrouw op passie.

3. Leunen op de meningen van anderen is een luie en rampzalige gewoonte. Darryl F. Zanuck gaf opdracht om meningen van lezers uit de marges van synopsissen te verwijderen. Barry Diller las, terwijl hij bij Paramount werkte, compleet materiaal — boeken, toneelstukken of filmscripts — vóórdat hij besloot een productie het groene licht te geven.

4. Bevredigend werk kan nooit het leven of de liefde vervangen, maar zonder is het leven dor.

5. Applaus tijdens de dailies (MV: met met de filmcrew bekijken van de vandaag gerealiseerde opnamen) is geen garantie voor het succes van de film maar een betere indicatie dan geen applaus.

6. Waar staat geschreven dat een regisseur van boven de vijftig, met diverse films op zijn naam, niet de voorkeur verdient boven een regisseur die jonger is dan dertig, met alleen een paar festivalprijzen in zijn resumé? Hetzelfde geldt voor schrijvers.

7. Casting als betaling voor seks is een slecht idee. Het is uitgeprobeerd door enkele groten in de filmindustrie. De uitslag was dat het leidt tot slechte prestaties op het witte doek en in bed.

Pauze. Achtentwintig levenslessen is te veel om in één keer te absorberen, vind je ook niet? Binnenkort meer.

Martin Vesseur
Copywriter, auteur, podcaster, redacteur, uitgever

Leave a Reply Cancel reply

Aanbevelingen

  • Teksten die verkópen. Dat wil iedereen, dus ik ook. Na wat wikken en wegen overwogen om eens met Martin te gaan zitten voor een goede punchline, slogan, quote… In ieder geval iets passends en omvattend om het verhaal van mijn bedrijf Fitgeheim aan op te hangen.

    Ik wist niet precies wat ik kon verwachten maar je […]

    Testimonials
    - Collin Oosthof, eigenaar Fitgeheim

  • ‘Prettig samenwerken met Vibes, ze zijn krachtig in het vertalen van een ingewikkelde boodschap naar een doeltreffende strategie en begrijpelijke communicatie.’

    Testimonials
    - Marije Boogaard, Manager Werving & Behoud Spotta (PostNL)

  • ‘Vibes: pit, power en positie voor je merk.’

    Testimonials
    - Jeanine Geijtenbeek, eigenaar coachingspraktijk

  • ‘Wat inspirerend om met Vibes te werken: ze begrijpen waar je voor staat en vertalen dit in gouden woorden. Dank!’

    Testimonials
    - Annemiek Neefjes, directeur De Schoolschrijver

  • ‘Harriet is a die-hard brand professional, professional, precise and dedicated. Apart from that she is a true pleasure to work with, in times of tight deadlines she keeps calm and brings in a good sense of humor!’

    Testimonials
    - Jolanda Grandiek, Interim Marketing Manager at Oilily

  • ‘Vibes voor je merk are a superb sparring partner. They help us sharpen our ideas and clarify our goals. Solid, reliable and there when you need them. And their copy strikes home.’

    Testimonials
    - Dave Thomas, NST Science

  • ‘Gooi dat full service bureau eruit en ga met Vibes in zee; leuker, beter en goedkoper.’

    Testimonials
    - Rob Dortmundt, Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

  • ‘Martin Vesseur. Both an artist and a dedicated professional copywriter. His ideas are exciting. His words are spot on. He charms through his commitment and excitement for ideas that work. It’s a great reassurance to have Martin in the rolodex for whenever urgent extra creative leadership is required.’

    Testimonials
    - Tom de Bruijne, Sue Amsterdam

Copyright Vibes voor je merk 2022

Design by Vibes voor je merk

  • Nederlands
  • English